Handel internetowy – czy to dobry sposób na biznes?

Sprzedaż towarów przez Internet bardzo często staje się przedmiotem pierwszej działalności gospodarczej. Osoby debiutujące w biznesie często są przeświadczone, że jest to bardzo dobry i prosty sposób na zarabianie pieniędzy. Czy tak jest w istocie? Sprawdźmy jakie plusy i minusy ma handel internetowy.

Dlaczego tak wiele osób stawia na handel internetowy?

Mnóstwo osób, które pragną rozpocząć pracę na swoim szuka sposobu na prosty biznes, który w dodatku nie będzie wymagał dużych środków na starcie. Handel internetowy po części spełnia te warunki, bo sprzedaż wielu towarów można rozpocząć bardzo łatwo prowadząc na przykład biznes we własnym mieszkaniu. Mnóstwo dużych sklepów internetowych zaczynało w ten sposób. Dzięki temu na początku działania firmy można zminimalizować koszty bo nie jest konieczne wynajmowanie odrębnych magazynów. Aby móc prowadzić handel internetowy wystarczy mieć komputer, szybki Internet, drukarkę, telefon, przyda się także samochód. Kolejnym czynnikiem przyciągającym jest fakt, że nie trzeba kończyć konkretnych studiów czy mieć specjalnych uprawnień. Handel internetowy może więc rozpocząć praktycznie każdy dorosły obywatel. Wiele osób przyciąga także to, że taką działalność w dużej mierze można wykonywać zdalnie, bez konieczności wychodzenia z domu. Czy handel internetowy się opłaca? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie. Są biznesy, gdzie sprzedawcy internetowi zarabiają naprawdę duże pieniądze ale zdarza się też, że ktoś handluje drobnym asortymentem i nie zarabia nawet płacy minimalnej.

Jakie minusy ma handel internetowy?

Wbrew pozorom sprzedaż przez Internet wcale nie jest prosta. Rynek jest już nasycony, panuje duża konkurencja i ciężko jest znaleźć wielu klientów na towary, które są powtarzalne. Myli się też każdy, kto sądzi, że handel internetowy zajmuje niewiele czasu. Przy tej działalności trzeba napracować się naprawdę dużo. Główne zadania to wystawianie ofert, przygotowywanie zdjęć, opisów, promowanie, zamawianie towarów, pakowanie, ewidencjonowania, monitorowanie wysyłek. W tego typu działalności trudno jest oddzielić czas pracy od czasu wolnego, bo klienci piszą i dzwonią o dowolnych porach, również w niedziele. Prawdziwą plagą są obecnie także liczne zwroty towarów, które przynoszą naprawdę duże straty sprzedawcom. Handel internetowy jest działalnością stresującą i ryzykowną. Nie każda osoba sprawdzi się więc w takim biznesie.